گروه نرم افزاری آسمان

صفحه اصلی
کتابخانه
ماهنامه موعود شماره 9
تا نهایت آسمان







مهدي فاطمه، علیهاالسلام، چقدر دلم براي لحظه?هاي آمدنت تنگ شده است. اي کاش می?آمدي و بر شنزار قلبم می?باریدي.
این روزها که پرنده کوچک حرفم پشت میله?هاي سخت?حنجره زندانی است اي کاش تو می?آمدي و با باریدن ابر
رمت?یکباره وجودم را دریایی می?کردي. اي کاش تو می?آمدي تا گلها نفسی تازه می?کشیدند و درختها روزي هزار بار سبز
می?شدند. امروز باغ خیالم می?تپد، بیش از همیشه. امروز دستهایم را به بوي نیایش به سوي تو دراز کرده?ام و آسمان بیکرانت را
بوضوح لمس می?کنم. دستهایم تا نهایت آسمان قد می?کشند و از چشمانم، اقیانوسها جاري می?شوند. مهدي جان! امروز عزم
رویش دارم. بذري می?شوم و خود را در خاك پایت پنهان می?کنم. می?روم سنگها را در هم می?شکنم و تا سبزترین نقطه
هستی بالا می?روم. بهاران آرام آرام در برگهایم می?خزند و ساقه?هایم عاشقانه تو را فریاد می?زنند. غروب، عطر تو در کوچه
پس کوچه?هاي غبارآلود دلم می?پیچد و کوچه?هاي خاك گرفته?ام از بوي خوش تو سرشار می?شود. علی?اکبر منجذب -
شیراز
حدیث نیاز
فاطمه رهبري شندي فاطمۀالزهراء، ... خلیفۀ الورع و الزهد و تفاحۀ الفردوس و الخلد التی شرف مولدها بنساء الجنۀ و سللت منها
صفحه 48 از 64
حمیده?اي چون تو، حضرت محمود را می?زیبد که تو را غیر !» حبیب خدا « انوار الائمۀ و ازجت دونها حجاب النبوة اي عزیز
شاهین سنجش آسمان معرفت، هرگز !» زوجف?الکریم « محمد، صلّی?اللّه?علیه?وآله، نیز، پدري سزاوار نیست. اي یگانه مروارید
همطرازي چون تو براي علی، علیه?السلام، و براي، علی، علیه?السلام، چون تو نیافت. همه آیه?هاي نور، در شأن شماست و... آنجا
فاطمۀ « که خداوند فرمود: مرج البحرین یلقتیان، بینهما برزخٌ لا یبغیان، یخرج منهما اللؤلؤ و المرجان. 1 اي محبوبه آسمانها، ألا
!» محمد « سبحانه و تعالی، خطاب به رسول گرامی?اش، فرموده است: یا ،» حضرت حق « چه بگوییم در ثناي تو، آنجا که ... !» الزهراء
نبود، هیچ یک از شما دو تن را » فاطمه « نبود، تو را خلق نمی?کردم؛ و اگر » علی « اگر تو نبودي، آسمانها را خلق نمی?کردم؛ اگر
علیه?السلام، وارث حفسن خلق و کمال عقل توست. اي آزاده?ترین ،» حسن « خلق نمی?کردم! اي زیباترین نگین خلقت! فرزند تو
علیه?السلام، در حریّت و آزادگی، وارث شهامت و جسارت تو بود. اي عاشقترین عارف و عارفترین ،» حسین « ! حماسه سراي تشیع
،» باقر « علیه?السلام، از عرفان تو به عشق، و از عشق تو به عرفان رسیده بود. اي دریاي بی?پایان علم! فرزند تو ،» سجاد « ! عاشق خدا
،» صادق آل محمد « ! علیه?السلام، شکافنده علوم انبیاء بود و مگر یگانه وارث خاتم?الانبیاء، کسی جز تو بود؟! ألا صدیقه طاهره
نوشیده » حلم « تو، شراب » کظم « علیه?السلام، از کوثر ،» کاظم « ! علیه?السلام، فرزند صداقت محض تو بود. اي بیکرانه حلم و کظم
علیه?السلام؛ زیباترین تجلی از ذات علی، علیه?السلام، و راضیه مرضیه، علیهاالسلام، ،» رضا « ! بود. اي نفس مطلق راضیه و مرضیه
علیه?السلام، آن اقیانوس جود و بخشش؛ خود، فرزند مهر و موهبت توست. اي برترین روح ،» جواد « ! است. اي بیکرانه جود الهی
،» حسن زکی « ! علیه?السلام، پرچم هدایت بشر به دست، و چشم به اشارتهاي تو دارد. ألا زکیه مطهره ،» هادي « ! هدایت
علیه?السلام، پاکیزه روح خدا، همه روح تو بود! - ألا امّ?الائمه...، و مادر مهتر مهدي! ... و مهدي موعود، علیه?السلام، حیران
همیشه جمال و جلال تو؛ و منتقم است از هر چه ناجوانمرد تاریخ، که حفرمت نام تو را به جهل و نادانی خویش شکستند! اي نور
آسمانها و زمین! پاي نزول خویش نَه بر زمین، که بر چشم و دل ما نفه؛ که بسیار به عشق جمال تو، این مزار را به اشک شوق
20 ، ترجمه مهدي الهی قمشه?اي. نیز، حضرت - شستشو داده?ایم. پی?نوشت: 1- قرآن کریم، سوره الرحمن، آیه?هاي 23
صادق، علیه?السلام، فرمودند: علی، علیه?السلام، و فاطمه، علیهاالسلام، دو بحر عمیق ولایت و عصمت هستند که هیچ یک را بر
دیگري بغی و طغیان نیست و مراد از برزخ، رسول خدا، صلّی?اللّه?علیه?وآله، می?باشد و منظور از لؤلؤ و مرجان حسن و حسین،
{P . علیهماالسلام، می?باشند
شعروادب
مادر کاروانسالار عشق مریم از یک نسبت عیسی عزیز از سه نسبت?حضرت زهرا عزیز نور چشم رحمۀ?العالمین آن امام اولین و
آخرین آنکه جان در پیکر گیتی دمید روزگار تازه آیین آفرید بانوي آن تاجدار هل اتی مرتضی مشکل?گشا شیر خدا پادشاه و
کلبه?اي ایوان او یک حسام و یک زره سامان او ما در آن مرکز پرگار عشق ما در آن کاروانسالار عشق آن یکی شمع شبستان
حرم حافظ جمعیت?خیرالامم تا نشیند آتش پیکار و کین پشت پا زد بر سر تاج و نگین وان دگر مولاي ابرار جهان قوت بازوي
احرار جهان در نواي زندگی سوز از حسین اهل حق حریت?آموز از حسین سیرت فرزندها از امهات جوهر صدق و صفا از امهات
بهر محتاجی دلش آن گونه سوخت با یهودي چادر خود را فروخت نوري و هم آتشی فرمانبرش گم رضایش، در رضاي شوهرش
آن ادب پرورده صبر و رضا آسیا گردان و لب قرآن سرا گریه?هاي او ز بالین بی?نیاز گوهر افشاندي به دامان نماز اشک او برچید
جبریل از زمین همچو شبنم ریخت?بر عرش برین رشته آیین حق زنجیر پاست پاس فرمان جناب مصطفی است ور نه گرد تربتش
گردیدمی سجده?ها بر خاك او پاشیدمی اقبال لاهوري زیور تاج امامت مصطفی تاج است و حیدر تاجدار فاطمه گوهر سبطین
احمد، گوشوار فاطمه ایزد یکتا به طاق عرش اعلی برنگاشت نام پاك و عزت و شان و وقار فاطمه پیش سرو قامتش شرمنده طوباي
صفحه 49 از 64
بهشت عرشیان تکبیرگویان بر شعار فاطمه آسمان را دامن از در و گهر پر کرده?اند تا شبی از شوق گرداند نثار فاطمه تا ابد گردد
مشام اهل جنت مشکبو زلف حورالعین گر افشاند غبار فاطمه معدن در ولایت منبع فیض خدا در شفاعت عالمی چشم انتظار فاطمه
صد تبارك گفت نقاش ازل چون برنگاشت طلعت زیبا و زلف مشکبار فاطمه زیور تاج امامت زیب شاهان وجود گوهر زهرا و در
چنگ در دامان عصمت کز نشاط مست ? « الهی » شاهوار فاطمه طاهر طهر مطهر ظل نور لم یزل آیت تطهیر نازل شد به دار فاطمه زد
ناب کوثر است از جویبار فاطمه مهدي الهی قمشه?اي ابر رحمت اي روشن از فروغ رخت آفتابها خاك تو از نفوس فلک برده آبها
اي مانده در مقابل راز وجود تو مکتوب اشتیاق عقول از جوابها سهم مناقب توبه دیوان روزگار بیرون ز مرز حوصله حجم بابها
درك محامد تو، به جان، نشئه?بخش?تر از انتشار گرمی موج شرابها افواج خنگ انجم هفت آسمان، به شوق در امتثال امر تو، پا
در رکابها بهت غیاب جسم تو اي روح سرمدي سنگین?تر از خروج روانها به خوابها گیرد ز جذبه تو به دریاي عاشقی ابعاد
ساحرانه توفان حبابها آنجا که باغ حاجت عالم در انتظار سیماي شاهدان سخن در نقابها گر لمعه?اي نسیم تو بر بوستان وزد گل از
جنون به شعله دراند حجابها در کارگاه غامض خلقت، محال نیست بیرون ز اقتدار شعور و حسابها هم شعله?ور در آتش عشقت،
رقاع یاس هم شسته از امید تو لوح سرابها معمور از عبور خیالت، قصور جان آباد از شکوه جمالت، خرابها مهر تو شافع همه در روز
رستخیز یاد تو رافع الم و اضطرابها آن کس که ملتجی نشود بر شفاعتت جانش قرین بیم خدنگ عذابها وان کس به ابر رحمت عام
تو معتقد خاکش مصون ز دغدغه التهابها از حکمت تو، باز طریق مباحثات وز منطق تو، برزخ شک، بسته بابها اي سینه از صفاي تو
به ? « قرآن » آیینه بهشت وي عطر ناب یاد تو رشک گلابها میراث جاودانی?ات - اسلام - خلق را تا حشر، رهنمون به طریق صوابها
پاسداري شمشیر نام توست سلطان بی?منازع ملک کتابها منظومه مبارك اسلاف عالیت بر وادي ظلام بشر آفتابها دارم ز داغ شنعت
این قرن هولناك اي نور رستگاري انسان، عذابها کوچکترم اگر چه در اقلیم مدح تو تا بر توام سزا بود اذن خطابها دریاب حال امت
مسلم، که در جهان با خون، به چهره بسته ز غیرت خضابها بهمن صالحی اي غایب اي غایبی که در همه جا انتظار توست اي قائمی
که آل?محمد تبار توست تعجیل کن!زچهره برافکن نقاب را اي صاحب?الزمان که عدالت?شعار توست کامران شرفشاهی
وعده موعود
رضا بابایی فلق را شکافتن، و از دریا گرد برآوردن، و ثانیهها را پر از قرن کردن، و موعود را وعده دادن، شمهاي از کارستان تو
است. خمینی،اینک تنها نامی است که در خلوت او، خمها با آهنگ نی میجوشند. خمینی، همان راز طردي است که هیچ معشوق
از پرده آن بیرون نیامد و پیوسته عاشق را در تب و تاب نگه داشت. نام سبز عاطفهها است. سرود بیرنگ رایحهها است. جهان
بیتو، بیرنگ و بو است بیتو این مزرعه خواب یک گرگ آواره در دشتخسته است جهان بیتو، بیرنگ و بو است وقتی تو
رفتی رنگ من، بوي من هر دو خاکستري است مجال حضور تو در دست عاطفهها، دیر گاهی است که گردي به لطافت آب
انگیخته است. تو بعثت دوباره مکه و منا بودي. مدینه، شهر پیغمبر، چندي غربتخود را در غریبستان ما فراموش کرده بود. آیا
بیرفتن، آمدنی نباید بود؟ آیا در حوصله سبزینههاي کویر،گوشهاي براي تو پیدا نمیشد؟ پارهاي از زمان ما را در میان دو
انگشتخود گرفتی، و چه نور انور کردي زمانه ما را. معبود ما آن بود که تو میپرستیدي، و موعود ما در قاب وعدههاي تو لبخند
میزند. نام آن سفر کرده بازگشتنی، بر لبهاي تو، مرغی را میماند که آشیان خود را میان هزار دانه و دام یافته است. خانه انتظار ما،
فروغی به گرمی برق چشم تو نداشت. جمعههاي دلتنگ، بعد از دامان تو، سر بر سنگ آسیابان قدر گذاشتهاند و دیگر هیچ دستی
را نوازشگر تنهاییهاي خویش نمییابند. سطر سطر ندبه فراق، از سفر به لبهاي تو، آسمان آسمان خاطره دارند. گرماي حضور
موعود، سرماي غیبت را مات میکرد وقتی تو سربازهایش را به راه میانداختی و بر سطح زمین، بیرق انتظار میافراشتی. اي وعده
موعود! خانه تو، اجازه آخرین حرفهاي باران بود. هر گاه که نگاهی به سوي تو میلغزید، به سوي او برمیگرداندي و چه شبهایی
صفحه 50 از 64
که ما صداي او را در سیماي تو مینوشیدیم. نگاه تو، آسمان را میبلعید. وقتی دست نوازش تو بالا میرفت، من به یتیمی خود
میبالیدم. مرا نقاش کاش آفریده بود خدا. میدانستم آنگاه که چه خطی را باید در حاشیه نگاه تو کشید. هیچ طلوعی به رنگینی
آغازه تو نیست. و هیچ هنگامهاي به شکوهمندي نگاه تو ندیدیم. آتشی را که هزار سال، خاکستر سرد خاموشی، پوشانده بود،
1) کرشمههاي ذهن بدخواهان همان قلکهایی که پول سیاه، ) «. هر چه جز معشوق، باقی جمله سوخت » چنان برافروختی که
چشمشان را بر همه سپیديهاي شاد بسته است، هیچ دلی را نتوانستند از یاد تو خالی کنند. و ما که مهبط پیام تو بودیم، در این
فترت بیانتها، چه تنها ماندهایم. در هیچ فلسفهاي، تفسیري از این همه خالی بودن جهان، نیست. کدام عرفان، چراغی توانست پیش
پاي ناباوران برافروزد. آیا منطقی است که ما بیدل و جان، بار تن کشیم، و بی سر و گردن، دست و پا به رقص آوریم؟ دانش،
رهگذري پرسهزن در باغستان معرفت تو است. جهان را چنان از خود پر کرده بودي که اندیشه بیتو بودن، بختکهاي نیمهشب را
نیز هراسان میکرد. و امروز ماییم که از یاد تو سرشاریم و حادثهها را در سبزي امتداد تو، تسبیح میگوییم. ما درس موعود را در
وعدهگاه تو آموختیم و گریه و خنده ما، چاکران کمترین احساس روزمره تواند: چشمان تو از سحر، سحرخیزتر است نی چیست؟
کلام تو دلاویزتر است با خنده تو، غنچه ما نیز شکفت از گریه تو، دیده ما نیز تر است پینوشت: 1. عشق آن شعله است کو چون
برفروخت هر چه جز معشوق، باقی جمله سوخت مولانا
ماه در آینه
مریم ضمانتی?یار زن کوزه آب را آهسته برداشت. جرعه?اي آب در کاسه ریخت و خورد. نگاهش از پنجره به قرص روشن ماه
در خواب بی?قراري « محمد » افتاد که در آسمان شب می?درخشید. کوزه را با احتیاط سر جایش گذاشت. ناگهان متوجه شد
می?کند. در پرتو نور مهتاب چهره جوان همسرش غرق اشک بود. دل زن فرو ریخت. جلو رفت و کنار بستر او زانو زد و آهسته او
را تکان داد: محمد... محمد... بیدار شو... چرا گریه می?کنی؟... محمد از صداي زن بیدار شد. چشمانش را باز کرد و زن را بالاي
سرش دید: من... نه... من... زن جرعه?اي آب در کاسه ریخت و به دست او داد: آب بخور... خواب پریشان دیده?اي؟ محمد بلند
شد و نشست. دستهایش بشدت می?لرزیدند و بدنش خیس عرق شده بود. کاسه آب را محکم با دو دست گرفت و آب خنک را
نوشید. زن دوباره پرسید: خواب پریشان دیده?اي؟ آهسته زیر لب تکرار کرد: پریشان؟... نه شیرین بود... شیرین?ترین خواب همه
عمرم... - دلم را آب کردي. جانم را به لب رساندي. بگو چه دیدي؟ اگر خوابت?شیرین بود، پس چرا گریه می?کنی؟ محمد به
قرص روشن ماه خیره شد و حلاوت خوابی را که دیده بود، با همه وجودش مزه?مزه کرد: باور نمی?کنم... - محض رضاي خدا
نشسته?ام... بزحمت?بغضش را فرو داد. ? « کرخ » حرف بزن. محمد آهی کشید و گفت: خواب دیدم در شبستان مسجد محله
دختر رسول خدا، « فاطمه زهرا » محاسن سیاهش خیس اشک بود: باور نمی?کنی ام عبدالله... باور نمی?کنی... ناگهان از در مسجد
وارد شد. ام عبدالله دستش را روي قلبش گذاشت، انگار که بخواهد آن را از هیجان باز دارد: پناه بر خدا... تو... تو... مطمئنی آنکه
را که هر دو ? « حسین » و? « حسن » خواب دیدي دختر رسول خدا بود؟ - آري به خدا مطمئنم... آن حضرت دست فرزندانش
کوچک بودند در دست داشت. جلو آمد و فرزندانش را به من سپرد و فرمود: اي شیخ فقه را به ایشان بیاموز...! این ماه... با همه
زیبایی در برابر چهره معصوم کودکان زهرا هیچ است... باور می?کنی؟ دل ام عبدالله فرو ریخت: بانوي دو عالم، فرزندانش را به تو
سپرد تا به آنها فقه بیاموزي؟ - آري؟ این عین خوابی است که من دیدم و از شدت شوق در خواب گریه می?کردم که تو بیدارم
کردي. - تعبیر این خواب چیست؟ - نمی?دانم... واقعا نمی?دانم... از جا بلند شد. نگاهش را از پنجره به ماه دوخت: من که
نمی?توانم به امام معصوم چیزي بیاموزم. از طرفی خواب دیدن ائمه هم نمی?تواند شیطانی باشد. پس ماجراي این خواب چیست؟
رو برگرداند و به چهره متحیر همسر جوانش نگاه کرد: تو می?گویی چه می?شود؟ زن برخاست: نمی?دانم... محمد... نمی?دانم
صفحه 51 از 64
اما به تو غبطه می?خورم. محمد میان گریه خندید: من می?روم وضو بگیرم تا به مسجد بروم. می?روم همانجایی که در خواب
دیدم می?نشینم تا ببینم خوابم چگونه تعبیر می?شود... محمد از اتاق بیرون رفت. مهتاب زیبایی تمام حیاط را روشن کرده بود. از
چاه دلو آبی کشید و وضو گرفت. نسیم خنک سحرگاهی شاخه?هاي درخت نخل را به بازي گرفته بود. دل محمد لبریز از یک
احساس شیرین و لذت?بخش بود لحظه?اي تصویر روشن آن رؤیاي شیرین از پیش چشمش دور نمی?شد... آفتاب بر شبستان
نور می?ریخت. خورشید تازه طلوع کرده بود و هواي صبحگاهی سرشار از نشاط بود. چند کبوتر چاهی کمی ? « کرخ » مسجد
دورتر از سجاده محمد روي زمین نشسته بودند و دانه?هایی را که خادم مسجد برایشان ریخته بود برمی?چیدند. محمد با چشمانی
اشکبار به دانه برچیدن کبوتران خیره شده بود. کبوتر سفیدي نزدیکش آمد با آرامش بر سجاده او نوك زد. محمد آهی کشید و
سر به سوي آسمان بلند کرد و با خودش زمزمه کرد: این چه خوابی بود که دیدي?محمد؟! بی?اختیار اشک از چشمانش جاري
شد و تصویر پرواز کبوتر را در آسمان صحن مسجد تار دید. اشکهایش را پاك کرد تا کبوتر را بهتر ببیند. ناگهان صدایی توجهش
را جلب کرد. خادم پیر به کسی خوشامد می?گفت. محمد به در مسجد خیره شد. بانویی مجلله همراه با سه کنیز جوان پا به مسجد
گذاشت و دو پسر بچه هم همراه آنان بود. محمد با گوشه دستاري که بر سر داشت اشک چشمانش را پاك کرد و از جا بلند شد.
قلبش بشدت می?تپید. بانو جلو آمد. کنیزکانش با نهایت احترام اطرافش را گرفته بودند. محمد سلام کرد. بانو پاسخ محمد را داد
و بچه?ها را به سوي محمد هدایت کرد. محمد بی?اختیار پیش .«! اي شیخ، فقه را به ایشان بیاموز » : و بدون هیچ مقدمه?اي گفت
پاي آن دو پسر بچه معصوم و زیبارو زانو زد و با دست?بازوي آنها را گرفت و با صداي لرزانی گفت: اینها که هستند؟ زن با
است. ? « سید مرتضی » است و این هم ? « سید محمد رضی » ، تعجب از حال پریشان محمد و چشمان اشکبار او گفت: این یکی
محمد پیشانی هر دو سید کوچک را بوسید و گفت: پدرشان کیست؟ - پدرشان، ابواحمد طاهر ذي?المناقب است که نسبتش با
یازده نسل به علی بن ابی?طالب می?رسد. - و تو خود کیستی؟ - من نیز فاطمه دختر حسین بن الحسن الناصر هستم که طی نه نسل
به علی بن ابی?طالب می?رسم. جدم ابومحمد حسن بن علی نیز عالم و ادیب و شاعر بود. این دو پسرم متعلق به خاندانی بزرگند.
حال آمده?ام تا آنها را به تو بسپارم که فقه را به آنها بیاموزي. محمد سر و صورت سید رضی و سید مرتضی را غرق بوسه کرد و
حرفی نزد. فاطمه متوجه شد که حال او منقلب است و رفتارش نسبت?به فرزندان او، رفتاري عادي نیست و هر چه او بیشتر سخن
می?گوید محمد بیشتر اشک می?ریزد و بچه?ها را می?بوسد. فاطمه گفت: اي شیخ! تو را خوب می?شناسم و می?دانم که
نامیده، با آنکه هنوز جوانی، اما شاگردان بسیاري داري و « شیخ مفید » صاحب?الامر تو را به لقب مفید مفتخر کرده است و تو را
آوازه محفل درس فقه تو زبانزد همگان است. همسرم ابواحمد نیز به همین جهت تو را براي تعلیم فرزندانمان انتخاب کرده است.
اما نمی?دانم این چه حالی است که داري؟ از من پرسیدي کیستم و من فقط اصل و نسب فرزندانم و موقعیت و مقام خانواده?ام را
به تو گفتم تا بدانی که تعلیم این دو فرزند برایمان بسیار مهم است. اما علت این گریه تو را نمی?دانم. تو شاگردان بسیاري داري
که کودکان خردسال من در میان آنها نباید... محمد سخن فاطمه را قطع کرد: اینها فرزندان فاطمه زهرا هستند... اما از اینها گذشته،
من... من دیشب خواب عجیبی دیدم که اگر شما هم آن را دیده بودي، حال مرا داشتی بانو. فاطمه با اشتیاق گفت: حرف بزن شیخ!
حرف بزن. چه خوابی درباره فرزندان من دیده?اي که تو را اینگونه منقلب کرده و بر سر و روي فرزندان من بوسه می?زنی؟ شیخ
مفید آن دو کودك خوش سیما را در بغل گرفت و آهی از دل کشید: دیشب خواب دیدم در همین مسجد و همین شبستان
نشسته?ام که ناگاه فاطمه زهرا، دختر رسول خدا با دو فرزندش حسن و حسین که هر دو کوچک بودند وارد مسجد شدند و به
من... صداي شیخ در گلو شکست. دل فاطمه لرزید. ناباورانه به دهان شیخ چشم دوخت: خب بعد؟! - زهراي مرضیه... فرزندانش
را به من سپرد و فرمود: اي شیخ! فقه را به آنها بیاموز...! من از خواب بیدار شدم و تا صبح اشک ریختم و در شگفت?بودم که این
چه خوابی است که من دیده?ام؟ من که باشم که زهرا - بانوي دو عالم - فرزندانش حسن و حسین را براي تعلیم فقه به من
صفحه 52 از 64
بسپارد... بعد از نماز صبح از سر سجاده برنخاسته بودم که آمدي و این دو سید خردسال را به من سپردي و دقیقا همان جمله?اي را
فرمود. دل فاطمه لبریز از یک حس شیرین شد نگاهی سرشار از احترام به شیخ مفید « فاطمه زهرا » به کار بردي که جده?شان
انداخت و نگاهی از سر مهر به دو کودکش که در آغوش مهربان شیخ مفید آرام گرفته بودند. دستی بر سر دو سید کوچکش
کشید و گفت: با این رؤیاي صادقانه ایمان دارم آینده?اي روشن پیش روي فرزندان من است. پس این تو و این دو پسر من که
جده?شان بانو فاطمه زهرا تعلیم آنها را به تو سپرده است. شیخ آرام زمزمه کرد: نهایت تلاشم را می?کنم. بانو فاطمه همراه
کنیزکانش از مسجد خارج شد در حالی که در دلش احساسی شیرین موج می?زد... بامداد روز یکشنبه ششم محرم سال 406 ق.
بود و بغداد در ماتم از دست دادن سید رضی سیاهپوش شده بود. علما، بزرگان و قضات شهر همه در تشییع پیکر او جمع شدند و
بر پیکرش نماز خواند... اما بیش از همه این شیخ مفید بود که از فقدان سید رضی می?سوخت. ? « بهاءالدوله » وزیر ? « فخرالملک »
سید رضی در حالی که تنها چهل و هفت?سال زندگی کرده بود، از دنیا رفت و این براي شیخ خسران بزرگی بود. در تمام طول
این سالها شیخ با نهایت عشق و احترام به سید رضی و سید مرتضی درس داده بود و هر وقت?به مجلس درس آنها وارد می?شد.
شیخ بیش از هر چیز احترام مقام سیادت آنها را داشت و حال یکی از آن دو که بی?نهایت?برایش عزیز بودند، خیلی زود از
همانجا که اولین بار سید رضی و برادرش را دیده بود، بر سر قبر او نشسته ? « کرخ » دستش رفته بود. شیخ مفید در حالی که در محله
بود به رؤیاي صادقه?اي می?اندیشید که سالها قبل دیده بود و به یاد می?آورد که چطور سید رضی از ده سالگی شروع به سرودن
شعر کرد و چون جد مادري?اش از طبع موزون و لطیفی بهره?مند بود. بیست و یک ساله بود که با وجود اینکه پدرش در قید
مقام و موقعیتی بسیار بالا به دست آورده بود، ذره?اي از فروتنی?اش کاسته نشده بود. سی ساله ? « بهاءالدوله » حیات بود از سوي
بود که در مدتی اندك کل قرآن کریم را حفظ کرد و در برابر همه موفقیتهاي بزرگش، از هیچ کس، نه از درباریان آل?بویه و نه
از پدرش، صله و پاداشی نپذیرفت و در عمر کوتاهش کتاب گرانبهاي جدش امیر مؤمنان علی، علیه?السلام، - نهج?البلاغه - را
گردآوري کرد و نام بلند نهج?البلاغه و نام سید رضی در کنار یکدیگر جاودانه شدند و افتخار تعلیم او نیز در دفتر حیات شیخ
مفید ثبت?شد.
مهاجر!
به بهانه ? « مغرب آسمان » به جستجوي تو مانده است؟ وقتی که قلبهاي عاشقت - در ? « مشرق زمین » کدام چشم بیهوده - هنوز در
تو - در جستجوي خداي تواند؟ دیروز بود که تو را در بازارمان دیدم، راستی اگر که لبخندت نبود چگونه باز می?شناختمت از آن
همه انبوه؟ عجب فلسفه?اي است طلوع تو از غرب! راستی! اگر از پس کوههاي مشرق طلوع می?کردي فهم خردبین ما را کجا
توان تمیز دادن تو از آفتاب بود. اي از آفتاب برتر! [اي از آفتاب برتر] اي نسیم! باران! امروز را فصل عجیبی ورق می?زند;
تو؟... خورشید بار دیگر به کبودي نشست... بار دیگر شهید شد... عجب می?کشد این انتظار و فراق « مهر » کجاست?سر انگشتان
تو!... چشمهامان دیگر نمی?جوشد... عشق در قحطی است... یاران در فراموشی... انسان در پستو... و گونه?هامان کویر! آه! این
را تو، تو مگر بتابانی و ببارانی و ? « شوق » سیل?زدگان فراموشی را... این تفتیدگان و ترك خوردگان تاریخ را... و این نالایقان
شده?اند: دستانی را دستانی - تنها - بر دعا ? « جامه » و? « روي » بوزانی خویشتن را. عزیز نیامده! امروز، مشتاقانت?بر دو
سرخ » و? « سپیدروي » و عده?اي ?« سپیدجامه » و? « آتش?روي » نشانده?اند،و پاهایی، هنوز، بر شمشیر و امید ایستاده... عده?اي
و چه کم?اند سرخ?جامگان سپیدروي این دشت?بی?قرار! دنیا! دستانت، جاودانه، بریده باد! که آنچنان دامن، انسان را ? !« جامه
مخلص در آتش می?سوزد و به خاکستر می?نشیند. .. امروز کدام مرثیه را بر « سیصد » گرفته?اي?که کائنات هنوز در حسرت
و « شمشیر » کجایند وارثان رب?النوع ? ؟« زخم » سنگرنشین ? « پروانگان بی?بال » باید خواند، نمی?دانم؟ راستی! کجایند ? « انسان »
صفحه 53 از 64
تو - مگر - سرزنده?شان کند؟ و ? « آفتاب رسالت » را ? « نسیان » نشینان دیوار ?« سایه » این ...«؟ کجایند مردان بی?ادعا ?» ؟« عشق »
نیست... محمدعلی وردي پسندي - عباس?آباد تنکابن ? « انسان ماندن » و? « انسان » گرنه امیدي به
در مطبوعات
عملکرد کلیساي انگلیس طی چند قرن گذشته لندن - خبرگزاري جمهوري اسلامی: به اعتقاد اسقف اعظم انگلیس، «; مسیح 2000 »
اسقف اعظم انگلیس، در کتاب ? « جورج کري » کلیساي این کشور در حق حضرت مسیح، علیه?السلام، اجحاف کرده است. دکتر
اخیر خود اذعان داشته است ;کلیساي انگلیس در گذشته در تعدي و ستم به حقوق زنان و سرکوب آزادي بیان نقش داشته است و
در کتاب ? « جورج کري » . از امپریالیسم و بردگی حمایت کرده و این نوعی ظلم در حق حضرت مسیح، علیه?السلام، بوده است
که به مناسبت فرا رسیدن هزاره سوم میلادي منتشر خواهد شد، این حقیقت را بیان داشته که براي « مسیح 2000 » خود تحت عنوان
مردم باور اعجاز و مواردي مانند حیات دوباره حضرت عیسی دشوار است. وي به رغم بیان اعتقاد قوي خود به موضوع
بازگشت?حضرت عیسی، علیه?السلام، به زمین پس از مرگ و حلول روح وي تصریح می?کند که مسیحیان نسبت?به این موضوع
به اندازه تولد و یا به صلیب کشیدن حضرت مسیح اطمینان ندارند. اسقف اعظم انگلیس در کتاب خود آورده است: طبیعتا موضوع
احیاي مجدد حضرت مسیح با تجربه?هاي انسانی سازگار نیست و غریزه اولیه ما دیرباوري و شک نسبت?به آن است. وي
می?افزاید: کلیساي مسیحی مانعی بزرگ در بسیاري از بحرانهاي جهان بوده است و نام حضرت عیسی، علیه?السلام، را در مواردي
ادعا کرده بودند وي موضوع ? ،« کري » مخدوش ساخته است. جراید انگلیس در گزارش خود در مورد کتاب جدید دکتر
رجعت?حضرت مسیح، علیه?السلام، را به زمین زیر سؤال برده است. سخنگوي مطبوعاتی اسقف اعظم انگلیس گفت: هر گونه
نسبت?به بازگشت?حضرت عیسی، علیه?السلام، به زمین ابراز تردید کرده، سخنی بیهوده است. ? « جورج کري » ادعا مبنی بر اینکه
وي افزوده است: اسقف اعظم انگلیس از روش تجربه شده ایراد سؤال و طرح جواب در این کتاب 40 صفحه?اي خود استفاده
کرده است، ولی برخی جراید تنها به درج سؤالات پرداخته?اند. روزنامه اطلاعات، شنبه 16 مرداد 1378 یک زن ژاپنی در حرم
مطهر حضرت عبدالعظیم، علیه?السلام، مسلمان شد شهر ري - خبرگزاري جمهوري اسلامی: یک زن ژاپنی با پذیرش دین اسلام
را براي خود انتخاب کرده اظهار داشت: « سارا » در حرم مطهر حضرت عبدالعظیم، علیه?السلام، مسلمان شد. این زن 35 ساله که نام
با تحقیقات و مطالعاتی پیرامون دین مبین اسلام و ائمه اطهار، علیهم?السلام، تحت تاثیر احکام نورانی اسلام قرار گرفته و مصمم
شدم در حرم مطهر حضرت عبدالعظیم، علیه?السلام، به طور رسمی به دین اسلام مشرف شدم.حجۀ?الاسلام و المسلمین عظیما امام
جماعت?حرم حضرت عبدالعظیم گفت: دین اسلام کاملترین دین و داراي جاذبه است. امام جماعت?حرم حضرت عبدالعظیم،
علیه?السلام، این خانم تازه مسلمان را به فراگیري و آشنایی بیشتر با احکام و مبانی دین و سیره ائمه اطهار توصیه کرد. روزنامه
23 رئیس جمهور لیبریا به دین اسلام مشرف می?شود خبرگزاري جمهوري اسلامی: روزنامه سعودي /5/ جمهوري اسلامی 78
رئیس جمهور لیبریا در سفر آتی خود به مکه، به دین مقدس اسلام مشرف خواهد « چارلز تیلور » . روز گذشته گزارش داد ? « عکاظ »
با مطالعه عمیق مقررات اخلاقی دین اسلام، ارزشهاي اسلامی را » : شد. به گزارش خبرگزاري فرانسه از ریاض، تیلور گفته است
عکاظ نوشته است که رئیس جمهور لیبریا به پیشنهاد معمر قذافی براي تشرف به دین مبین اسلام پاسخ مثبت داده «. تحسین می?کنم
است. این گزارش حاکی است، تیلور تغییر دین خود را در سفري که در آینده بسیار نزدیک به عربستان خواهد داشت، در شهر
23 گزارش یک محقق آمریکایی از گسترش روزافزون اسلام در /5/ مقدس مکه اعلام خواهد کرد. روزنامه جمهوري اسلامی 78
این کشور یک محقق آمریکایی می?گوید: اسلام بیشتر از آن چه تصور می?شود در آمریکا ریشه دارد. به گزارش خبرگزاري
پروفسور ? « جین اسمیت » نوشته « اسلام در آمریکا » به معرفی کتاب « نیویورك تایمز » جمهوري اسلامی از نیویورك، روزنامه
صفحه 54 از 64
در ایالت کانگتیکات پرداخته و می?گوید: بیشتر شهرهاي متوسط آمریکا « هارتفورد » مطالعات اسلامی آکادمی آموزشهاي اسلامی
از نظر وسعت، دستکم داراي یک مسجد می?باشند. ارتش آمریکا، روحانی مسلمان استخدام می?کند و کاخ سفید نیز براي عید
فطر پیام تبریک براي مسلمانان می?فرستد. در حالی که اسلام در نظر مردم آمریکا به دلیل رفتار برخی گروههاي مبارز خاور میانه
ممکن است دینی بد و مخرب جلوه کرده باشد اما این کتاب می?تواند در رفع سوء تفاهم آمریکایی?ها مؤثر باشد. نویسنده کتاب
می?گوید: اصولی در اسلام وجود دارد که براي بسیاري از مخاطبین آن جذاب است مانند اعتقاد به خدا و حضرت محمد،
می?گوید: اگر چه اسلام ? « جین اسمیت » . صلی?الله?علیه?وآله، به عنوان پیامبر خدا، نماز، روزه، زیارت مکه و اعمال نیکوکارانه
از شبه جزیره عرب نشات گرفته است اما مسلمانان دنیا اکنون در آسیاي جنوبی بیشتر از خاور میانه هستند به طوري که بیشترین
جمعیت مسلمان دنیا در اندونزي، هند و پاکستان بسر می?برند. مهاجرت مردم این کشورها همچنین مهاجرانی که از ایران، مصر و
ترکیه وارد آمریکا شده?اند، چهره مذهب را در آمریکا تا حد زیادي تغییر داده که بیشترین تحول طی سی سال اخیر رخ داده
است. گر چه در حال حاضر بر اساس آمار دولتی، شش میلیون مسلمان در آمریکا زندگی می?کنند (مسلمانان آمریکا معتقدند
جمعیت آنان 12 میلیون نفر است) اما این مذهب در آمریکا چیز تازه?اي نبوده و به زمانی که برده?هایی از غرب آفریقا به آمریکا
آورده شدند، باز می?گردد. اسمیت می?گوید: بر اساس مدارك موجود، برخی از بردگان غرب آفریقا که به آمریکا منتقل شدند
مسلمان بوده و حتی دفتر خاطرات یکی از آنها اکنون در آرشیو دانشگاه جورجیا نگهداري می?شود. این نویسنده می?افزاید: نماز
ایالت آیوا مدعی هستند افتخار ساخت مسجد « سدار رپیدز » جماعت در آمریکا حتی به یک قرن پیش باز می?گردد که مسلمانان
مادر در آمریکا به آنها مربوط می?شود که 70 سال قدمت دارد. در حالی که مسلمانان مهاجر آمریکا، اولین جوامع مربوط به خود
را به وجود می?آوردند، برخی آفریقایی?ها - آمریکایی?ها جنبشهاي جداگانه سیاه را پایه?گذاري می?کردند و ایده اصلی خود
نیز در ? « ملکوم ایکس » به رهبري عالیجاه محمد از همه موفق?تر بود و ? « ملت اسلام » را از اسلام می?گرفتند. در میان آنها حزب
واریث دین » . زندان به این جنبش پیوست اما پس از آزادي، شکل تندروتري به خود گرفت و سرانجام در سال 1344 به قتل رسید
پسر عالیجاه محمد پس از مرگ پدرش در سال 1354 پیروان زیادي را به این دین هدایت کرد. واریث احترام زیادي به « محمد
عنوان رهبر مسلمانان آمریکا داشت و شخصیتی شناخته شده بود که عقایدش نه تنها بر مسلمانان سیاه بلکه بر سیاهان غیر مسلمان
معروف شد که به معنی احیاءکننده اسلام براي عصر خود می?باشد. مسلمانان آمریکا « مجید » نیز تاثیر فراوان داشت. واریث?به نام
سازمانهایی دارند که براي آگاه کردن و درك بهتر مردم از اسلام تاسیس شده?اند. اقدام نهایی که اسلام براي یکی شدن با جامعه
18 پاپ: /5/ آمریکا باید انجام دهد این است که توسط سازمانها و گروههاي غیر مذهبی شناخته شود. روزنامه جمهوري اسلامی 78
انسان?ها باید خود را از بردگی پول و قدرت رها کنند خبرگزاري جمهوري اسلامی: پاپ ژان پل دوم، از جوانان کاتولیک اروپا
نشوند. به گزارش خبرگزاري فرانسه از رم، رهبر کاتولیکهاي جهان در پیامی که بر ? « قدرت، لذت، پول و مقام » خواست که برده
مسیح را » روي نوار ضبط و براي شرکت کنندگان در گردهمایی جوانان کاتولیک اروپا پخش شد، از جوانان مؤمن خواست که
تن به » : این گردهمایی در سن - ژاك دوکمپوستل در اسپانیا برگزار شده است. پاپ در پیام مذکور می?گوید «. ناامید نکنند
ژان «. حقارت ندهید... در مقابل جهان با شهامت و خاضع باشید و سعی کنید که تقدس موجود در حقیقت و آزادي را پیدا کنید
پل دوم در پیام خود به جوانانی که از چهار گوشه اروپا براي زیارت سن - ژاك دوکمپوستل گرد آمده?اند، تاکید کرد این تفکر
روزنامه «. به شما کمک خواهد کرد که تا عشق واقعی را پیدا کنید... و شما را از بردگی قدرت، لذت، پول و مقام آزاد خواهد کرد
18 براي اولین بار در آلمان به یک زن محجبه آلمانی اجازه تدریس داده شد بن - خبرگزاري جمهوري /5/ جمهوري اسلامی 78
اسلامی: براي نخستین بار به یک معلم زن آلمانی محجبه مقیم شهر هامبورگ اجازه داده شد که در حین تدریس در مدرسه از
به نقل از مقامات مدرسه مذکور نوشت هیچ یک از مقررات موجود ? « دي ولت » روسري خود استفاده نماید. روزنامه آلمانی
صفحه 55 از 64
روزه » استفاده از روسري را منع نکرده است. این روزنامه با اشاره به وجود سعه صدر و مدارا در شهر هامبورگ می?افزاید، خانم
نیز از استخدام یک زن محجبه، در یکی از مدارس هامبورگ، حمایت?به « اس. پ. د » از حزب سوسیال دمکرات ? « ماري راب
نیز طی برنامه?اي اعلام کرد، مقامات آموزشی هامبورگ اکنون در انتظار ? « هامبورگ وله » عمل آورده است. ایستگاه رادیویی
واکنش اولیاي دانش?آموزان نسبت?به حضور یک زن محجبه در مدرسه هستند. این زن آلمانی مسلمان 30 ساله، و نزدیک به سه
30 ماهاتیر محمد:عدم توجه به توصیه /5/ سال است که به دین مبین اسلام مشرف شده است. روزنامه جمهوري اسلامی، شنبه 78
نخست?وزیر مالزي « ماهاتیر محمد » : قرآن مسلمانان را به غرب نیازمند کرده است. کوالالامپور - خبرگزاري جمهوري اسلامی
گفت: بی?توجهی به مساله دانش?اندوزي مسلمانان، باعث?شده است تا آنان به سوي غرب کشیده شوند. نخست?وزیر مالزي این
مطلب را هنگام گشایش یک مرکز علمی و آموزشی اسلامی در نزدیکی کوالالامپور پایتخت مالزي بیان کرد و افزود: قرآن به
فراگیري علم و دانش بسیار تاکید کرده است لیکن ما مسلمانان بدون توجه به این سفارش امروز به حدي ضعیف شده?ایم که براي
داشتن جنگ?افزار پیشرفته جهت دفاع از خود باید به قدرتهاي غربی متکی باشیم. نخست?وزیر مالزي اظهار داشت: گر چه
کشورهاي اسلامی از نظر وسعت و جمعیت?بزرگ?تر از کشورهاي غربی هستند اما از نظر دانش دفاعی بمراتب ضعیفتر از آنها
هستند. به گفته وي وجود این نقیصه باعث?شده است که ما نتوانیم در موارد ضروري و اضطراري نقش خود را پایان دادن به درد
و رنج مسلمانانی همچون مردم کوزوو و بوسنی ایفا کنیم. ماهاتیر محمد تصریح کرد: ما مسلمانان مالزي از اینکه نتوانسته?ایم به
برادران مسلمان خود در دیگر کشورها کمک کنیم مرتکب گناه شده?ایم. نخست?وزیر مالزي با اشاره به ظلمی که به مردم
مسلمان کوزوو و بوسنی هرزگوین روا داشته شده و می?شود افزود: برادران ما در کشورهاي دیگر به دلیل آنکه می?خواهند براي
دفاع از خود دانش کسب کنند تحت فشار قرار دارند. بازدید پاپ از شهرهاي مذهبی در سال 2000 قرار است پاپ ژان پل دوم در
محل زندگی حضرت ابراهیم، علیه?السلام، در سرزمین « اور » سال 2000 از شهرهاي مذهبی واقع در خاور میانه بازدید کند. شهر
عراق، کوه سینا در مصر و نیز شهرهاي ناصره و بیت?المقدس در فلسطین اشغالی نقاطی هستند که رهبر کاتولیکهاي جهان بازدید
می?کند. در همین حال مراحل مقدماتی آماده?سازي این سفر در واتیکان در حال انجام است. قرار است پاپ در نوامبر و یا دسامبر
دیدار کند و در 25 ماه مارس در شهر ناصره محل تولد عیسی مسیح، علیه?السلام، حضور داشته باشد. آگاهان سیاسی « اور » از شهر
30/6/ معتقدند سفر پاپ می?تواند تاثیرات بسزایی در نزدیکی سه مذهب الهی در منطقه داشته باشد. روزنامه دي?ولت، 1999
در شهر فرایبورگ آلمان « هردر » چاپ اولین تفسیر نوین از کتاب انجیل مسیح قرار است?براي اولین بار از سوي شرکت انتشارات
سه جلد اول از مجموعه تفاسیر انجیل مسیح که در 54 جلد تا پایان سال 2010 به چاپ خواهد رسید، به بازار عرضه گردد. مجموعه
متشکل از تفاسیر آیات کتب قدیم و جدید مسیحیان کاتولیک و پروتستان می?باشد. از نکات قابل توجه در « هردر » 54 جلدي
همکاري هشت نویسنده یهودي در امر تفسیر آیات کتاب انجیل است. همچنین قرار است ده جلد از این مجموعه « هردر » تفسیر
نوردراین - » 24 تدریس تعلیمات دینی اسلامی در مدارس ایالت /7/ توسط استادان دینی زن نوشته شود. روزنامه دي?ولت، 1999
?« نوردراین - وستفالن » آلمان با آغاز سال تحصیلی جدید در سال 1999 در آلمان در 37 مدرسه از مدارس ایالت ? « وستفالن
درس اسلام?شناسی به طور مستقل و به زبان آلمانی تدریس می?شود. تعلیمات اسلامی در مدارس ابتدایی و راهنمایی همانند
دروس دینی براي کاتولیکها و پروتستانها دو ساعت در هفته پیش?بینی شده است. شایان ذکر است که از سال 1986 در این ایالت
که داراي جمعیت زیادي دارد، براي دانش?آموزان مسلمان دو ساعت درس علوم اسلامی در نظر گرفته بودند. روزنامه فرانکفورتر
30/7/ آلگماینه، 1999
بوي یار
صفحه 56 از 64
امام مهدي، علیهالسلام، در بیان شهید آوینی ما پیروان راه هزاران ساله انبیا هستیم و به عهد ازلی خویش با آفریدگار متعال لبیک
گفتهایم و براي تحقق آن عصر موعود، عصر عدالت و حاکمیت احکام خدا، قیام کردهایم تا راه تاریخ را به سوي نور بگشائیم و
اگر چشم دل باشد خواهد دید که این راه با بالهاي ملائکه فرش شده است. امروز بعد از یازده قرن که از تولد آخرین حجتخدا
در کره زمین میگذرد ;نشانههاي صدق وعدههاي قرآن و احادیث ظهور بیشتري یافته است، عصر جاهلیت ثانی تاریکترین
روزهاي خویش را نیز سپري کرده و این خود نشانهاي دیگر است مگر نه اینکه فجر صادق هنگامی فرا میرسد که شب کامل شده
باشد؟ رایحه ظهور موعود، دل شیفتگان حق را بیتاب کرده و آنان را به صحنه حضور کشانده است. اما، مهدي جان! این قرن قرنی
است که حق در کره زمین به حاکمیتخواهد رسید آینده در انتظار توست. در این سالهاي نخستین قرن پانزدهم هجري قمري
پیشگویی حضرت نبی اکرم، صلیاللهعلیهوآله، به تحقق پیوست و قوم سلمان فارسی، ایرانیان، طلیعهدار نهضت آخرالزمانی اسلام،
علم قیام انبیا را بر دوش گرفتند و وجودشان شمسی تازه شد که در خلاصه ظلمانی جاهلیت ثانی تولد یافت. در میان بیداردلان
سراسر کره ارض هستند بسا دلدادگانی که این عهد تازه را دریافتهاند و به خیل منتظران موعود پیوستهاند. منتظران موعود اهل
مبارزهاند و میدانند خلوص عشق موحدین جز به ظهور کامل نفرت از مشرکین و منافقین میسر نخواهد شد اما از آن فراتر اهل
ولایت و اطاعتند و انتظار میکشند تا فرمان چه در رسد. بسیجی خود را در نسبت میان مبدا و معاد میبیند و انتظار موعود و با این
انتظار هویت تاریخی انسان را باز یافته است و خود را از روزمرگی و غفلت ملازم با آن رهانده. او آسایش تن را قربانی کمال روح
کرده است و خود را نه در روز و ماه و سال و شهر و کوچه و خیابان که در فاصله میان مبدا و موعود تاریخ باز شناخته است.
میعادگاه منتظران
اشاره: بیش از هزار سال است که مسجد مقدس جمکران میعادگاه منتظران و سجده گاه مشتاقان کوي مهدي، علیه السلام، است. و
هر شب چهارشنبه هزاران عاشق دلسوخته از گوشه و کنار ایران اسلامی و دیگر کشورها به این مسجد رو می آورند تا شاید نشانی
از آن یار غایب از نظر بیایند. به منظور فراهم آوردن امکان ارتباط گسترده تر خوانندگان موعود با مسجد شریف جمکران بر آن
شدیم که در هر شماره صفحاتی را به این مسجد اختصاص دهیم. مطالبی که در این صفحات درج می شود همگی توسط معاونت
فرهنگی مسجد مقدس جمکران تهیه و تدوین شده و در اختیار علاقه مندان موعود قرار گرفته است. کلام نور از حضرت مهدي،
علیه السلام، چنین روایت شده است: ... و فی ابنۀ رسول الله، صلی الله علیه وآله، لی اسوة حسنۀ. دختر رسول خدا، صلی الله علیه
وآله، براي من سرمشق خوبی است. ( 1) اسوه که در زبان فارسی آن را به الگو و سرمشق و نمونه و... معنی می کنند. در بخشهاي
مختلف زندگی انسان از جمله در اموري چون نظامهاي تعلیم و تربیت و انتقال احکام و ارزشهاي مکتبی و... مطرح می گردد و به
جهت نتایجی که بر آن مترتب است از اهمیت و جایگاه بسیار والایی برخورد است. توضیح آنکه در تمامی نظامهاي آموزشی و
تربیتی در کنار سایر عوامل مساله ارایه الگو براي متعلمین یکی از شیوه هاي مهم و در عین حال مؤثر انتقال مواد مورد نظر آموزشی
و تربیتی است. چون مجموعه مطالبی که مقرر شده است به متعلمین آموزش داده شود به صورت عینیت یافته در کلیه اعمال و رفتار
افراد متصف به این مطالب که همان الگوها هستند نشان داده می شود تا علاقه مندان از طریق مطالعه و دقت در عملکردهاي آنها از
کم و کیف و نتایج و ثمرات عملی آن در پیشبرد اهداف اصلی زندگی فردي و اجتماعی افراد جامعه مطلع شوند و بعلاوه مشاهده
نتایج مثبت عینی، خود انگیزه اي باشد تا آحاد جامعه در راستاي گسترش و تعمیم این امور بطور داوطلبانه از روي میل و رغبت
اقداماتی را در حد توانشان به عمل آورند. بر این اساس در آیات و روایات اسلامی بارها و بارها در زمینه اهمیت الگو و معرفی
الگوهاي مناسب و لزوم تبعیت از آنها سخن به میان آمده است. به عنوان مثال در یکی از آیات قرآن مجید از وجود مبارك پیامبر
اکرم، صلی الله علیه وآله، به عنوان اسوه حسنه ( 2) که همه ملزم به پیروي از ایشان هستند یاد شده است یعنی مردم موظفند با
صفحه 57 از 64
سرمشق قرار دادن مجموعه اعمال و رفتارهاي آن حضرت به تصحیح و تکمیل نارساییهاي موجود در عملکردهاي خود بپردازند چرا
که مجموعه سیره فردي و اجتماعی آن حضرت در چارچوب تعالیم عالیه اسلام انجام می شود و به عبارت بهتر عملکردهاي آن
رهبر بحق الهی تجسم عینی مجموعه تعالیم قرآن و اسلام است. لذا هر بخش از اعمال و رفتار و گفتار ایشان جت براي آحاد امت
اسلامی است. در این روایت هم که از وجود مبارك حضرت امام زمان، علیه السلام، نقل شده است به این حقیقت از بعد دیگري
اشاره می شود. اغلب در سطح جامعه اسلامی خودمان به افراد زیادي برمی خوریم که وقتی بحث ظهور حضرت ولی عصر، عجل
الله تعالی فرجه، و یا وظایف مردم در قبال آن حضرت مطرح می شود سؤال می کنند: آن حضرت در برخورد با امور جامعه و
حوادث مربوط به آن چه شیوه اي را در پیش خواهند گرفت؟ و اصولا ما از چه راههاي می توانیم با ملاك و معیارهاي ویژگیهاي
رفتاري آن حضرت آشنا شویم؟ شاید یکی از بهترین جوابها در این زمینه آن باشد که هر کس از طریق مراجعه به مجموعه روایاتی
که از حضرات معصومین، علیهم السلام، درباره ابعاد مختلف زندگی و حکومت آن حضرت وارد شده است می تواند از کم و
کیف عملکردها و معیارها و ملاکهاي آن اطلاع حاصل کند. هر چند این شیوه راههاي مناسب براي آن امر است ولی وجود مبارك
حضرت ولی عصر، علیه السلام، بر طبق این حدیث نورانی، راه نزدیکتر و در عین حال همگانی تري را نشان می دهند و می
فرمایند: مجموعه عملکردها و سیره فردي و اجتماعی دختر بزرگوار پیامبر اکرم، صلی الله علیه وآله، حضرت فاطمه، علیهاالسلام،
سرمشق و الگو و مقتداي من است. یعنی اگر شما در صدد هستید که بدانید عملکردهاي من چگونه و بر طبق کدام معیارها خواهد
بود ;می توانید براي پی بردن به این امر، ابعاد مختلف زندگی آن حضرت را از بدو تولد تا لحظه شهادت مورد مطالعه و بررسی
قرار دهید و ببینید در عرصه زندگی شخصی در انجام عبادات و تکالیف دینی و در برخورد با اطرافیان و مردم و در پیشامدهاي
اجتماعی در برخورد با دشمنان و... به چه صورتی عمل کردند و مجموعه این رفتار و عملکردها را بر اساس چه ملاکها و در
چارچوب چه اصولی انجام دادند. آنگاه می توانید از برنامه ها و اهداف مربوط به قیام من آگاه شوید و روند و جهت گیري
کارهاي مرا بشناسید. چرا که اعمال و رفتار حضرت زهرا، علیهاالسلام، براي من حجت و وجود مبارکشان الگو و سرمشق است.
اینجا ممکن است کسی سؤال کند چون شرایط دوره ظهور با جریانات عصر زندگی حضرت فاطمه، علیهاالسلام، تفاوت خواهد
داشت ;لذا در اغلب موارد کارهاي این دو بزرگوار بطور طبیعی باید با همدیگر تفاوت داشته باشد. در پاسخ به چنین پرسشی باید
گفت: هر چند در ظاهر عملکردهاي این دو حجت الهی به لحاظ تغییر شرایط فرق خواهد داشت همانطور که این تفاوت را در
مقایسه برخوردها و اعمال هر یک از معصومین، علیهم السلام، با یکدیگر هم می بینیم ولی آنچه حائز اهمیت است آن که انگیزه و
اهداف و ملاکهاي همه آنها مشترك است یعنی همه آنها جهت فراهم نمودن زمینه براي حاکمیت پیدا کردن احکام الهی تلاش و
کوشش کردند ;منتهی چون هر کدام از آنها با افراد خاصی و با شرایط مخصوصی روبرو بودند لذا بظاهر عملکردهایشان با
2. لکم . همدیگر فرق می کرد وگرنه همه آنها هدف واحدي را دنبال می کنند. والسلام پینوشتها: 1. بحارالانوار ج? 53 ، ص? 180
. فی رسول الله اسوة حسنۀ. سوره احزاب، آیه 21
معرفی کتاب
انسانی است که در هواي محبوب و مولاي خویش سر از پا نمی?شناسد. از خود بیرون ? « لایق عشق » لایق عشق مریم?ضمانتی?یار
آمده?ایست که چشم براه تک?سوار دشت ایمان و رستگاري می?ماند تا دلدار، او را از زمین برکشیده و تا اوج قله?هاي شرف و
قصه مردان مردیست که در هواي مهدي، علیه?السلام، ماندند و دل و دین بدو سپردند تا نام ? ،« لایق عشق » . بزرگی صعود دهد
سازند... شناخت زندگی بخش گفتارهاي در شناخت آخرین حجت?حق « منتظر » خویش را شایسته لقب
ابراهیم?شفیعی?سروستانی سخن از مردي که نام و یادش کلید گشاینده همه درهاي بسته است، ساده نیست. مردي که انتظار
صفحه 58 از 64
دیدارش غمها را از دل می?زداید و امید فرجش گشایش امور را در پی دارد. او رحمۀ للعالمین، مهدي موعود، علیه?السلام،
صاحب زیباترین صورتهاست. یوسفی است که هر کس با همه داشته?هایش خریدار اوست. کسی است که همه انبیا و اوصیا در
هواي دیدارش روزگار گذراندند و وعده آمدنش را دادند تا شاید معرفت?یافتگان و منتظران بخت تماشاي جمالش را به دست
آورند. این اثر ذکر نام اوست. بدان امید که در آستانه جشن میلاد (شعبان 1420 ) یادش آرامش?بخش قلب همه مردان و زنانی
شود که طالب گشایش?اند و همه چیز را از آستان او می?جویند. داستان ورزش ایران
شرح تحولات تاریخی و فرهنگی تربیت?بدنی از دوران کهن ? « داستان ورزش ایران » سیرتحول?تاریخی?وفرهنگی?ورزشی?ایران
تا به عصر حاضر است، قصه بلندي از آمدنها و رفتنهاي جوانمردان، پهلوانان، عیاران، و رادمردانی که به نام و براي اعتلاي دین و
حفظ شرافت و جوانمردي پاي به عرصه نهادند. این اثر نگاهی پژوهشگرانه و محققانه به سنتهاي ورزشی کهن و دوران جدید پس
از مشروطیت است. دفتري که امید است?با گشوده شدن آن امکان بررسی سنتهاي تربیت?بدنی کهن و نقد آگاهانه ورزش مدرن
داستان » فراهم آید. ان?شاءالله داستان ورزش غرب سیرتحول?تاریخی?وفرهنگی?ورزشی?غرب تالیف:ابراهیم?شفیعی?سروستانی
حاصل مطالعه?اي تاریخی و فرهنگی درباره سیر تحول تربیت?بدنی در مغرب زمین است. بی?گمان شناسایی هر ? « ورزش غرب
یک از امور و مسایل مبتلابه، در گرو انجام اینگونه مطالعات است. چه، از این طریق وجوه مختلف فرهنگی و تاثیرپذیري صورت
اعمال از اخلاق و تفکر هر دوره تاریخی آشکار می?شود. در این اثر نگارنده ضمن تحقیقی مفصل درباره خاستگاه ورزش غرب و
مبانی نظري و فرهنگی آن نحوه بسط و گسترش ورزش مدرن را مورد بررسی قرار داده است...
پرسش شما پاسخ موعود
پاسخگوي سؤالهاي مختلف شما درباره ? « میعادگاه منتظران » صفحه ،« موعود » در پی درخواست جمعی از خوانندگان و دوستداران
خواهد بود. سؤالهاي خود را به آدرس مجله ارسال دارید. اشاره: بیش از هزار سال است که مسجد مقدس ? « موعود آخرالزمان »
جمکران میعادگاه منتظران و سجده?گاه مشتاقان کوي مهدي، علیه?السلام، است. و هر شب چهارشنبه هزاران عاشق دلسوخته از
گوشه و کنار ایران اسلامی و دیگر کشورها به این مسجد رو می?آورند تا شاید نشانی از آن یار غایب از نظر بیایند. به منظور
فراهم آوردن امکان ارتباط گسترده?تر خوانندگان موعود با مسجد شریف جمکران بر آن شدیم که در هر شماره صفحاتی را به
این مسجد اختصاص دهیم. مطالبی که در این صفحات درج می?شود همگی توسط معاونت فرهنگی مسجد مقدس جمکران تهیه
مسجد مقدس » و تدوین شده و در اختیار علاقه?مندان موعود قرار گرفته است. برخی از دوستان من که شبهاي چهارشنبه به
رفته?اند، ادعا می?کنند که امام زمان، علیه?السلام، را دیده?اند. آیا راست است که هر کس به جمکران برود عاقبت ? « جمکران
-1 شکی نیست ? « پرستو رازي / تهران » ؟ امام زمان، علیه?السلام، را می?بیند؟ چرا برخی مثل من هنوز موفق به این دیدار نشده?اند
که تا کنون تعداد زیادي از شیفتگان مخلص امام زمان، علیه?السلام، در مسجد مقدس جمکران توفیق زیارت آن بزرگوار را پیدا
کرده?اند که تفصیل این دیدارها در کتب مربوطه و نیز در دفتر ثبت کرامات مسجد جمکران موجود است. 2- عنایات و کرامات
حضرت مهدي، علیه?السلام، که در مسجد جمکران شامل حال زایرین و نمازگزاران این مکان مقدس شده است، منحصر به
زیارت و دیدار نبوده بلکه گاهی به شفاي درد و مرض، یا علاج فلجی و ناتوانی، یا رفع مشکلی، یا برآوردن حاجت و نیازي بوده
است که به نظر لطف و دعاي مستجاب آن بزرگوار تحقق پذیرفته است. 3- بسیارند کسانی که حضورشان در مسجد جمکران و
سوز و گدازشان در دعا صاحب?الزمان، علیه?السلام، نه به خاطر شفاي دردي ظاهري یا رفع مشکلی مادي یا برآمدن حاجتی
دنیوي، بلکه به منظور بهره?هاي معنوي فراوانتر، منفعت و تقواي افزونتر و محبت و انس بیشتر نسبت?به امام زمان، علیه?السلام،
است. اینان اگر چه بظاهر توفیق دیدار امام زمان، علیه?السلام، را نیابند، اما دست عنایت او را بر سر خود و بارش باران رحمت او را
صفحه 59 از 64
بر دل خود احساس می?کنند. 4- باید دانست که حصول دیدار امام زمان، علیه?السلام، یا هر گونه عنایت و مرحمتی از ناحیه آن
امام عزیز منحصر به مسجد جمکران نبوده بلکه در اماکن مقدسه دیگري همچون مسجد سهله در عراق، حرم امام رضا،
علیه?السلام، و سایر امامان بزرگوار علیهم?السلام، و حرم حضرت معصومه، علیهاالسلام، و یا هر مکان مناسب دیگر نیز این
توفیقات نصیب بسیاري از شیعیان سعادتمند شده است. 5- مهم آن است که انسان با خودسازي و مواظبت?بر تقوي، شایستگی
دیدار یا بذل عنایت امام زمان، علیه?السلام، را پیدا کند. در این صورت هر جا که باشد محروم نخواهد ماند و الطاف آن امام
مهربان و بزرگوار شامل حال او خواهد شد. البته به جز خودسازي و مواظبت?بر تقوي، حالت انقطاع کامل به سوي خدا و قطع امید
از وسایط مادي و ظاهري نیز می?تواند عاملی براي دیدار یا عنایت?خاص حضرت مهدي، علیه?السلام، به شمار آید. در هر
صورت حضور در مسجد جمکران خود می?تواند براي تذکر بیشتر نسبت?به امام زمان، علیه?السلام، و کسب آمادگی زیادتر براي
تقرب به آن بزرگوار و شایستگی افزونتر براي بهره?گیري از عنایت او تاثیرگذار باشد. 6- مسجد مقدس جمکران از جهات
متعددي داراي اهمیت است: الف) تنها مسجدي است که به فرمان مستقیم امام زمان، علیه?السلام - طی دیدار آن بزرگوار با حسن
مثله در همین مکان مقدس - تاسیس گردیده است. ب) علماي بزرگوار و عالیقدر تشیع از همان ابتدا تا کنون به این مسجد اهتمام
داشته و نسبت?به زیارت توسل به امام زمان، علیه?السلام، در این مکان کوتاهی نکرده?اند. ج) هر هقته بلکه هر شب و روز
هزاران عاشق صادق و مؤمن بااخلاص، که نفس حضورشان برکاتی براي هر مکانی به ارمغان می?آورد، مهمان این مسجد مقدس
می?شوند و با سوز و گدازشان معنویتی خاص به این مسجد می?بخشند. 7- با همه قداست و اهمیتی که براي مسجد جمکران و
عنایت?حضرت صاحب?الزمان، علیه?السلام، به زایرین این مکان مقدس باید قایل بود، متاسفانه کم نیستند کسانی که به خاطر
کسب وجاهت و شهرت، یا به انگیزه جلب توجه و محبت دیگران، یا در پی برخی عوامل مادي دیگر ادعاي تشرف به محضر امام
زمان، علیه?السلام، و دیدار آن بزرگوار را دارند. اینان یا از سادگی و صفاي مردم سوء استفاده می?کنند و دروغ می?گویند، یا
برخی توهمات و خیالبافی?هاي خود را به عنوان واقعیتهاي عینی حکایت می?کنند. 8- سعادتمندانی که توفیق دیدار امام زمان،
علیه?السلام، را یافته?اند یا: الف) افرادي بی?ادعایند و براي خود اهمیت و شانی ویژه قایل نیستند. ب) خود را مدیون کرامت مولا
می?دانند و نه از لیاقت?خود، بلکه از عنایت او سخن می?گویند. ج) پیشینه گزافگویی و لافزنی ندارند و صداقت?پیشه?اند. د) از
تشرف خود نه در هر جا و براي هر کس و نه به انگیزه جلب توجه دیگران، بلکه بندرت و به منظور متوجه ساختن دلها به ساحت
مقدس امام زمان، علیه?السلام، سخن می?گویند. ه‘)نه تنها در پی اشتهار و مطامع مادي نیستند، بلکه از آن گریزانند. و) عنایتی را
که دریافته?اند همواره به یک منوال بیان می?دارند و هرگز براي جالبتر شدنش از خود چیزي بر آن نمی?افزایند. ز) آثار تقوي و
پرهیز از گناه و اهتمام به واجبات و اطاعت پروردگار در رفتار و گفتار آنان مشهود است. 9- با توجه به آنچه گذشت در جواب
خواهرمان باید گفت: الف) ادعاهاي دوستانتان را ساده?اندیشانه نپذیرید، اما بدون دلیل نیز آنها را رد نکنید. ب) اینکه هر کس به
مسجد جمکران بیاید، عاقبت امام زمان، علیه?السلام، را می?بیند، هیچ مدرکی ندارد و اصولا تنها به انگیزه دیدار به مسجد
جمکران آمدن نادرست است. ج) با اینکه دیدار امام زمان، علیه?السلام، اصل نیست، اما به عنوان مظهري از عنایات آن بزرگوار و
به عنوان گواهی صادق بر آمادگی?هاي معنوي و تعالی روحی می?تواند آرزوي همیشگی شیفتگان و منتظران آن حضرت باشد،
و با سعی و تلاش بیشتر در راه ترك گناه و جلب رضایت آن امام همام، براي شما نیز قابل حصول خواهد بود. ان?شاءالله. والسلام
کتاب در یک مقاله
اسماعیل شفعی سروستانی فرارسیدن نیمه شعبان، سالروز میلاد حجت حق، مولانا امام المهدي، صلواتاللهعلیه، را به همه منتظران
مؤسسه » ومشتاقان دیدار جمالش تبریک میگوئیم. این شماره از مجله درحالی تقدیم میگردد که سه سال از عمر فعالیتهاي
صفحه 60 از 64
میگذرد.و در گوشه گوشه این وطن بزرگ اسلامی در کنار مجلسهاي جشن و نقل و شیرینی مردان و زنانی « فرهنگی موعود
بیواهمه ازهر اتهام و انگی بنام آن عزیز گرامی مشغول به فعالیت فرهنگی و علمیاند تا شاید جشن میلاد عمري به درازايهمه سال
تا رسیدن به این نقطه راه « موعود » پیدا کند و معرفت درباه امام عصر، علیهالسلام، میان همه مردم و بویژه جوانان گسترده شود و
تا یار که را خواهد و میلش به که » . پرفراز و نشیبی را پشت?سر نهاد و قطعا نیل به نقطه مطلوب، تلاش بیش از این?را میطلبد
مگر امام » : میگفتند ،« لازم است میدان نشر آثار فرهنگی درباره آخرین حجت حق گسترده شود » : آن روز که میگفتیم « باشد
براي در امان نگه داشتن جوانان از تبعات سوء » : زمان، علیهالسلام، هم مجله میخواهد؟ هرچه لازم بوده گفته شده . وقتی میگفتیم
میگفتند: ،« فرهنگ بیگانه و خارج ساختن آنان از انفعال?میتوان با تمسک به فرهنگ مهدوي در آنها مصونیت طبیعی ایجاد کرد
از موضوع انتظار و فلسفه تاریخ » : وقتی میگفتیم .« در عصر کامپیوتر و پایان?قرن بیستم این حرفها به گوش کسی فرو نمیرود »
شیعه استراتژي و آرمانی براي طرحهاي کلان فرهنگی، اجتماعی و حتی سیاسی و اقتصادي بسازید تا سفینه انقلاب اسلامی در
طرحهاي توسعه » : میگفتند ،« سنت گرایی و مدرنیته شود » مداري بالاتر قادر به خروج از بن بست?بحثهاي بیپایه و وارداتی
وقتی گیوهها را کشیده و شال بر کمر سفت کردیم و دست در کار نشریه آوردیم و اولین ? .« اقتصادي، سیاسی وفرهنگی ما را بس
شمارههاي آن را بههمراه نامه براي بیش از 200 حوزه علیمه، 1000 کانون فرهنگی مستقر در مساجد، 300 مرکز فرهنگی،
400 کتابخانه بزرگ، صدها نویسنده، صدها عالم روحانی، دفاتر نمایندگی ولی فقیه مستقر در دانشگاههاي کشور،ائمه جماعات
شهرها و بلاد، دفاتر نشریات مذهبی و فرهنگی، روابط عمومی همه وزارتخانهها و... فرستادیم و ازهمه آنان براي همراهی و
مساعدت در طی این مسیر، آن هم، در عصر غیبت دعوت به عمل آوردیم ;بجز تعدادمعدودي (کمتر از عدد انگشتان دست) که
درکنار اینهمه هزینه و آنهمه نشریه که » : دست فراپیش آوردند و دست مریزادي گفتند ;همراهی پیدا نشد. وقتی درخواست کردیم
مستقیم و غیر مستقیم وارد مدارس ومساجد میشود، جائی نیز براي تنها نشریهاي که ذاکر نام امام عصر، علیهالسلام، است?باز
کنید ;دریغ کردند و باتعارف بهانهاي آوردند و حتی گاه اعلام داشتند صفحات مجله را به مطالب و موارد دلخواه ما اختصاص
دهید تا... طی سالهاي اخیر دست?اندرکاران امور فرهنگی و اجتماعی راههاي مختلفی را براي حل معضلات مردم وبویژه جوانان
تجربه کردهاند که در بسیاري از موارد، دانسته یا ندانسته، سردرپی طرحهاي بیگانه بافرهنگ?اسلامی داشتهاند. درآستانه جشن
میلاد امام عصر، علیهالسلام، بر خود فرض میدانیم که اعلام کنیم: به اتکاءفرهنگ مهدوي (البته بدور از غوغاي نام و نان و جنجال
تبلیغاتی و سور و سات و شیرینی) میتوان برايبسیاري از معضلات فرهنگی و مدنی جوامع اسلامی و بویژه جوانان و نوجوانان،
راهحلهاي مناسب، مؤثر وکارآمد جست. بیآنکه ناگزیر به تجربه راهی شویم که یکبار غرب بتمامی آن را پیموده است. اینک
به اتکا همان باور، با نشر کتاب، مجلات موعود و موعود جوان، نرم?افزارهايصوتی و تصویري، انجام « مؤسسه فرهنگی موعود »
تحقیقات مبنایی و میدانی همه خدمات خود را تقدیم مولانا امام المهدي، عجل?اللهتعالیفرجهالشریف، مینماید و خداي را شاکر
است که بیش از هشتاد و پنج درصد مطالب همه مجلات موعود وموعود جوان را از طریق نیروهاي پژوهشی خود تهیه و عرضه
مینماید. امید است گفتگو درباره حضرت و ذکر نام بلندش فراتر از نیمه شعبان و در همه ایام سال مددرسان جامعهاسلامی و امت
بزرگوار پیرو اهل بیت، علیهمالسلام، باشد. ان شاءالله سردبیر
درباره مرکز